Kruiend ijs? - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Kruiend ijs? - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Kruiend ijs?

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

17 Februari 2012 | Thailand, Sukhothai

En langzaam kruipen wij op de kaart van Thailand naar beneden. Vanaf Vientiane (Laos) ging het eigenlijk alleen nog maar op dezelfde hoogte naar het Westen en nu sinds enkele dagen fietsen we in Zuidelijke richting. Met het gezicht in de zon. Zo worden nu ook de schenen en de neus wat bruiner. Af en toe fietsen we in een bakoven. Met een windje erbij voelt het nog steeds aangenaam, maar kom je stil te staan, dan is het soms toch wel op de grens. We hebben al geruime tijd 36 graden en warmer. Maar ons hoor je niet klagen hoor ! Onze zomer kan al niet meer stuk .... We zijn nu in Sukhothai en hebben hier weer een rustdag. En daarmee alle tijd om via Internet op de hoogte te blijven van de situatie in de wereld, en in Nederland in het bijzonder.
We lezen over dikke pakken sneeuw in de Alpen. Voralberg ingesneeuwd. Kruiend ijs op het IJsselmeer etc etc. Volgen we de wereld weersvoorspellingen, dan spant Bangkok steeds de kroon.
Hoe staat het ervoor met de wintersporters? Komende week of zijn ze er deze week al? Voor ons is het haast niet voor te stellen. Hopelijk kan er geskied worden. Geniet ervan mensen.

Eergisteren hebben we het eerste historische park op de route bezocht: het Si Satchanalai Historical Park. Dit is een ruine van een oud tempelcomplex, ruim 1000 jaar oud. Indrukwekkend. Flink cultuur gesnoven.
Even daarvoor fietsten we tussen de rijstvelden door en waren verrast bij het zien van de enorme hoeveelheid ooievaars. Grijs/zwarte exemplaren. Niet zo mooi als bij ons. De rode snavels en poten waren er niet. Wel gigantisch, zoveel ... Al snel bleek waar zij zich ophielden als ze niet de rijstvelden onveilig maakten: en wel in de bomen van het historische park. Een enorm gekrijs en honderden vogels in de lucht en dat alles boven de ruines van het tempelcomplex. Bizar en mooi tegelijk.
Die nacht sliepen we in een "homestay". Een kamer bij mensen thuis. In dit geval een kunstgalerie. Hele leuke mensen. Het zoontje heet Flame (Engels frame = schilderijlijst) en het dochtertje heet Pain Ting (schilderij). Lachen !
Vervolgens fietsten we de dag erna langs de rivier de Yom. Nu konden wij voor het eerst echt goed zien welke schade de overstromingen de afgelopen herfst hebben aangericht. Hele stukken oevers waren weggeslagen. Zo ook onze alternatieve route langs de rivier. Veel zandzakken lagen nog langs de dijkjes. Het is haast niet voor te stellen dat het smalle riviertje dat we nu in de diepte zien, zo hoog kan stijgen en zoveel schade aan kan richten. Af en toe zie je mensen, die niet vrolijk kijken. Zij hebben waarschijnlijk niet de spirit en de middelen om de huizen weer schoon te maken en opnieuw te beginnen.
Over het algemeen zie je hele nette erven met veel planten in potten en is er niets meer te zien. Alles is weer schoon en de mensen gaan verder met het dagelijkse leven. De mentaliteit van de Thai is over het algemeen heel positief en opgewekt. Zo ook de honden op dit stuk van de route. Omdat wij wat meer van de bewoonde wereld fietsten, waren die trouwe dienders ook wat waakzamer ... De dazer doet heel goed werk. Ik fiets achter Nico. De honden blaffen naar hem en laten hem passeren, vervolgens willen ze mij bijten en krijgen dan te maken met het hoofdpijnapparaatje. Af en toe zie ik al aan de hond wat er komen gaat en dan druk ik een paar fracties eerder ... ook suksesvol. Ondanks dat vinden we de honden hier nog steeds een leuke aanvulling op het dagelijkse leven langs de weg. Joh!
Nu zijn we dus in Sukhothai en morgen fietsen we een heel klein stukje naar het Historische Park Sukhothai. Nogmaar tempels en ook grote Buddha's. Wederom eeuwen oud. In de stad zelf is hier niets te doen. Het is voor ons lekker om een dag niet te fietsen. We slapen wat langer, ontbijten hier heerlijk en slapen 's middages een paar uurtjes onder de airco.
De eigenaar van deze guesthouse is Belg en heeft een wereldzender met Belgisch/Nederlandse programma's. Heerlijk zeg: we hebben net Sesamstraat gekeken en al 2x naar De Wereld Draait Door.
Ook hier, aan de andere kant van de wereld, draait het leven gewoon door. Wij lopen 6 uur op jullie voor. We drinken nog een lekker bakkie koffie en maken ons dan weer op voor de nacht. Tot een volgende keer. Iedereen bedankt voor het volgen en voor de leuke reacties. Dat doet ons zeker wat.
Lieve, warme groet

• 17 Februari 2012 - 15:26

Remmy:

Nog één weekje en dan gaan wij op wintersport. Heb er erg veel zin in en er ligt ontzettend veel sneeuw. Hopelijk voor ons een weekje met blauwe lucht en zon. Maar 36 graden hoeft het natuurlijk niet te worden. Nog veel plezier en de verhalen zijn nog steeds mooi om te lezen.

Groetjes van ons allen.

• 18 Februari 2012 - 21:44

Margriet:

Lieve Anke en Nico wat leuk om jullie verslagen te lezen. Ik zie het helemaal voor me tijdens het lezen! Dankjulliewel voor de bloemen die we kregen. Prachtig.
    Gek hoor dat jullie tropische temperaturen hebben en wij al volop geschaatst hebben en volgende week op de ski's staan. Heel veel plezier weer! groetjes van ons

• 19 Februari 2012 - 13:22

Greetje:

Hier ff een kort berichtje vanuit de Brinklaan. Het blijft erg leuk om jullie belevenissen te volgen. Ook hier hebben we veel beleefd.. schaatsen!! Ik zal jullie (Anke met name) ook ff jaloers maken.. haha. David en ik hebben 2 tochten gedaan. Eentje bij Ossenzijl (weerribben) en 3 dagen daana de HollandsVenetie tocht! Echt geweldig en wat een gezelligheid. Voor jullie niet voor te stellen in dat warme weer. Nu is alles hier voorbij. Vanmorgen gefietst met Margriet, Heleen, Henk, Harm en Robert door de winterse buien. Brr ik leek wel een sneeuwpop toen ik thuis was. Geen koffie dit keer, we waren te nat en koud geworden. Dadelijk ff thee drinken bij Roel en Erik. Stiekem erg leuk dat we jullie straks weer zien, hoor. Veel plezier de komende weken! Een winterse groet oet Börk! x greetje

• 19 Februari 2012 - 20:43

Richard:

Hoi Nico en Anke,

Even een berichtje uit Amersfoort. Geweldig om jullie verslagen te lezen, wat een mooi avontuur! Hier alles goed, de winter is voorbij en het wordt al weer wat langer licht 's avonds. Nog veel plezier! Groet, Richard en Sjoertje.

• 19 Februari 2012 - 20:49

Heleen:

Haha, als ik de voorgaande reacties lees, moet ik wel even reageren... ik heb eigenlijk niets anders dan de andere meiden te vertellen. Alleen misschien dat toen we thuis kwamen van het fietsen mijn handen zo koud waren dat ik mijn schoenen en sokken niet meer zelf uit kon krijgen... dus geniet van de warmte zou ik zeggen. Ook wij zijn klaar om te gaan skien, alles is paraat.
    Tot snel weer lezend.. de verhalen blijven heerlijk om te volgen.

• 21 Februari 2012 - 18:13

Miranda:

Hoi Anke en Nico,
    Ik lees jullie verhalen met plezier. Leuk om het te volgen, geniet van alle moois. Knap hoor zo alles te doen op de fiets.
    Lieve groet,
    Miranda ook namens Jan, Tom en Jos