Uit gefietst .... - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Uit gefietst .... - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Uit gefietst ....

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

29 Februari 2012 | Thailand, Ayutthaya

Lief thuisfront,
We zijn er nog hoor. Onze laatste verslag was ruim een week geleden, maar we zijn er nog. En wel in Ayutthaya. We zijn een beetje van slag, want we fietsen al een paar dagen niet meer. Dat was ook de planning. Ayutthaya ligt zo'n 60 a 70 km boven Bangkok. Morgen worden we hier opgehaald, omdat het laatste stuk fietsen wel erg druk is.
Vorige week fietsten we nog enkele dagen op wat minder drukke wegen via de plaatsen Chainat en Sin Buri naar Ayutthaya. Hier kwamen we afgelopen zondag aan, na een laatste etappe van 94 kilometer. De laatste dagen hebben we veel gevolgen van de overstromingen gezien. Dat is wel de rode draag van het laatste stuk door Thailand. Heel veel is al weer schoongemaakt en opgeruimd en toch zien we heel veel ellende .... de mensen zelf zijn er volgens ons heel gelaten onder. Het zal hun "lot" wel zijn. Wij vinden het nog al wat. In Nederland zou dit een regelrechte ramp zijn.
Maar goed, wij zijn al een paar dagen in Ayutthaya en hebben het hier goed naar onze zin. Dit is de oude hoofdstad van het Siamrijk. Veel oude tempels (joh), veel buddha's (duh) en lekker weer (goh). We verblijven in een familie Guesthouse, genaamd 'Grandparent's'. Nette kamer, goed restaurantje, leuke mensen en bijna in het centrum. We hadden een hotel met zwembad gereserveerd, maar dat was 3x niks. We moesten bijna het dubbele betalen voor een garagebox (die van ons is mooier) met een bed erin. Het zwembad was een grote badkuip in de velle zon, ergens achteraf. Nee dus ...... we zitten nu veel beter.
Wat doen we hier? Wel soms slapen we uit en gaan dan relaxed ontbijten, buiten natuurlijk en andere keren staan we erg vroeg op om voor de hitte wat te zien. Gisteren op de fiets tussen de tempels door en vandaag de hele dag een Tuk Tuk gehuurd (met chauffeur).
Diverse mooie spots bezocht, waaronder het paleis van koning Bhumibol. Hadden we al gemeld dat we onderweg zijn foto ongeveer 3000x hebben gezien?
Fietsen wordt hier in Ayutthaya de toeristen aanbevolen. Wij zouden het eerder afraden. Hier in de stad is het veel te gevaarlijk. Wij hebben het gedaan, maar doen het niet meer. Een van de guesthousegasten ligt in het ziekenhuis (Japanners kunnen niet fietsen) Onze trouwe stalen rossen staan aan de ketting. Ze hebben nu 2.400 kilometer gefietst. Het is goed. Geen enkele pech, geen lekke banden, helemaal niets .... Goed materiaal is zo belangrijk. Op het weede deel van onze toch zijn we slechts 1x een fietser tegen gekomen. Ook een Nederlander op een route van AWOL. Hij was alleen en vond het hele gebeuren nog al eenzaam. Nergens toeristen op de route .... die conclusie trokken wij ook. Gelukkig hadden (en hebben) wij elkaar nog.
Nu vinden wij het nog lastig om de benen stil te houden. We zijn wat onwennig. ' s ochtends willen de benen op de fiets. Zonder rijwindje is het ook een stuk warmer. Zelfs de Thai vinden het warm. Hebben wij weer: de zomer loopt hier een maand voor. Deze temperaturen zijn te vroeg. Schrale troost: 's zomers wordt het niet warmer dan 45 graden. Vandaag zaten we er weer dichtbij !!
Kortom, we doen 's ochtends en 's avonds dat wat we willen doen en tussendoor is het douchen en slapen onder de airco. We dromen dan van winterse buien en eenmaal wakker beseffen we ons heel goed dat we daar ook snel weer zat van zullen zijn. Nee hoor: we klagen echt niet.
Na 3 dagen Ayutthaya maken we ons straks (het is hier avond) op voor onze transfer van morgenvroeg. We gaan naar het Swanahotel in Bangkok. Een uurtje rijden in een busje. Via Internet hebben we al wat leuke excursies op het ook. Bijvoorbeeld een dagje fietsen ! Onder begeleiding en in een groep toeristen, echt iets voor ons. Misschien huren we wel weer een Tuk Tuk. Ideaal. Er is in Bangkok wel heel erg veel te zien en te doen. We zullen keuzes moeten maken. Verder natuurlijk nog wat markten/winkels bezoeken en inkopen doen. We zullen de fietstassen eens goed uitmesten. Ook de fietsen zullen we weer gaan inpakken. Op zoek naar verpakkingsmateriaal. We vliegen volgende week dinsdag, 6 maart en zijn vroeg in de ochtend op 7 maart weer op Schiphol.
Wie weet treffen we in Bangkok nog weer een snelle internetverbinding en maken nog een laatste verslagje. Wij volgen via de internetcafe's het nieuws in Nederland, in de wereld en zelfs in Westerbork. Wat toch een mooi medium.
Allemaal weer bedankt voor het volgen, voor de reacties en voor de mailtjes. Tot gauw! Liefs, Nico en Anke.

• 29 Februari 2012 - 17:40

De Grits:

Nog 1 week :) Geniet er samen nog van! super om jullie te volgen maar eh... Volgende week onder het genot van wat lekkers weer heerlijk "live" contact !!! Tot heeeel gauw

• 29 Februari 2012 - 19:23

Erik,Harma,LisaDamon:

Heee Toppers, Geniet er nog effe van die laatste dagen. K,heb dat swana resort al effe gecheckt heur. Ziet er apk uit daarzoot . En jawel ze hebben een echt zwembad!!! met cocktailBAR mmmmmmm lekkuh lekkuh. Verdiend hoor . Prettige vlucht gewenst dinsdag. En ook wij sluiten af met .Tot heel gauw. :) :) :)

• 29 Februari 2012 - 21:05

Ron En Grietje:

Wij hebben genoten van de "beeldende" reisverslagen en wensen jullie voor volgende week een goede vlucht terug.

• 01 Maart 2012 - 12:21

Pieter En Karin:

Fijn dat jullie weer thuis komen, maar ik zal jullie verslagen missen. Ik keek er naar uit en heb ze met veel plezier gelezen. Ook ideaal dat je via een mailtje even een melding kreeg. Weer een mooie reis om op terug te kijken, Bofferts. Ik ben benieuwd waar jullie de volgende keer heen gaan. Veel plezier nog in Bangkok en een fijne vlucht naar huis naar jullie eigen bedje. Wie weet treffen we elkaar nog eens.

• 01 Maart 2012 - 12:48

Greetje:

Hee kanjers!! Geweldig en erg moedig dat jullie het zo volgehouden hebben! En dat idd zonder pech of andere nare omstandigheden. Ik vind het nu ook erg leuk om jullie weer te zien! Lekker bijkletsen en weer wat fietsen... Tenminste als jullie dat nog steeds leuk vinden... Helaas zijn wij 7 maart niet thuis om jullie te verwelkomen. Dat vind ik echt heel jammer. Wij gaan zondag nog voor 4 daagjes naar Oostenrijk. Tja, ieder zijn eigen ding, haha. Ik hoop dat fam Geuzinge Luning en v Kampen en Reitsma nog wat laten liggen, want het dooit er aardig, geloof ik. Nou ja, we zien wel. Wij hebben iig een heerlijk hotel met sauna en zwembad. Ik wens jullie nog een paar goede dagen toe in Thailand. Geniet nog van die vrije tijd, want je zit hier zo weer in het (werk) ritme. En van het weer word je niet echt vrolijk...al 3 dagen mistig en grijs....niks an! Lieve Nico en Anke, nog heel veel plezier en een hele goed reis terug naar Nederland! Volgend weekend kom ik/wij zeker ff langs!! xxx Greetje en David

• 01 Maart 2012 - 15:41

Elly En Roelof:

nog even genieten nog even de laatste verslagen lezen geniet er nog van
    we zien jullie nu snel weer in ons kikkerlandje goede reis terug en tot snel groetjes

• 03 Maart 2012 - 14:42

Remmy:

Net terug van vakantie lees ik jullie verslag. Nog steeds geweldig om te lezen. Goede reis naar huis en we zien jullie in Bork. Nu maar even opruimen.

Groetjes van ons allen.

• 03 Maart 2012 - 16:49

Guus:

xxxxxxxx

• 04 Maart 2012 - 04:14

Wil En Ger:

Gefeliciteerd met het volbrengen van jullie fietsreis. Het was voor ons heel leuk jullie verslagen te lezen. Wij zijn 20 jaar geleden vanuit Ayutthaya gestart richting het noorden. Aan de stad hebben we nog heel wat herinneringen. Geniet nog van jullie verblijf in Bangkok. De fietstocht door Bangkok moet de moeite waard zijn. Zelf hebben we deze nooit gemaakt omdat de tandem te lang is voor het smalle fietspad.
    Wij wenen jullie een goede thuisreis toe. Wij keren op 8 maart ('s avonds laat) weer terug in Westerbork.

Groetjes en hopelijk snel tot ziens.

Wil en Ger

• 07 Maart 2012 - 11:33

Fons:

Niet normaal mensen, 2400 km. Respect ..... ;-)