Uttaradit - Reisverslag uit Uttaradit, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Uttaradit - Reisverslag uit Uttaradit, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Uttaradit

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

13 Februari 2012 | Thailand, Uttaradit

Ja, ja, we zijn er nog. We zijn nu in Uttaradit, ergens middenin Thailand, zo'n 500 kilometer nog boven Bangkok.
Ons laatste berichtje kwam vanuit een klein paradijs aan de Mekong, op de grens met Thailand.
Daarna zijn we de Mekong verder gevolgd, nog zo'n dag of 2. Een mooie route, heuvelachtig, stroomopwaarts met een verkoelend briesje vanaf de rivier. Dit windje maakt het fietsen aangenaam. Het is dagelijks zonnig en ruim boven de 30 graden.
Langs de Mekong vonden we vooral het plaatsje Chiang Khan erg leuk. Toeristisch, zonder Westerse toeristen. Allemaal houten huizen, hotels en winkeltjes. Overal zijn T-shirts te koop met daarop fietsen. In allerlei soorten. Er is namelijk 1 straat in Chaing Khan waar wordt gefietst !!
Komen wij voorbij, dan vallen ze van de stoel.
Daarna zijn we in 3 a 4 dagen door een gebied gefietst, behoorlijk weg van de bewoonde wereld. De overnachtingsplekken gaan dan nog. Iedere keer slapen we luxe, ook al is er verder helemaal niets. Dat is toch bijzonder. Een fatsoenlijke eettent vinden we ook iedere avond weer. Het eten is goed, ook al zijn wij niet goed op de hoogte van alle Thaise gerechten. De mensen spreken geen Engels, wij geen Thais en het enige dat wij op een papiertje hebben is de Fried Rice (nasi). Geen probleem .... telkens erg lekker.
Vandaag is het de 9e dag achtereen dat we in het zadel zaten. Af en toe slechts een halve dag, maar toch. De etappe van vandaag naar Uttaradit was 94 kilometer. We hebben een rustdag verdiend en dat komt mooi uit, we zitten in een super de luxe hotel. Grappig hoor, de receptie zit op de 5e etage. De liftboy's pakken de tassen van de fiets en zetten die op een karretje. Ook ieder met een fiets de lift in en binnen 'no time' staan we met alle bagage en fietsen op de 7e etage in een hele grote kamer, met uitzicht over de stad.
Vanochtend toen we vertrokken, zaten we nog in de bergen, maar die hebben we voorgoed (denken we) achter ons gelaten. Eerst nog teakbossen, rubberplantages en veel natuurlijke bossage. Erg droog, veel bosbranden zijn hier geweest. Weinig groen, het voelt hier winters aan. Maar na een laatste klimmetje doken we zowaar een groene vallei in. Hier bloeien de bomen (oranje, paars en geel) en zijn de velden weer groen. We zien mais en ... rijst. Mooi, mooi. Zelfs een stukje van de doorgaande weg af, over een rustig landweggetje tussen de rijstvelden door, die etage gewijs aflopen, gelijk met de aflopende weg. Knap werk met al die irrigatiekanaaltjes.
Helaas zaten we weer snel op de doorgaande weg. Ook mooi: de rijstvelden werden groter en we waanden ons zowaar in Nederland, in de Flevopolder bijvoorbeeld. Grote groene vlaktes ... veel water en ook meer vogels. Vooral witte reigers, zoals bij ons de meeuwen achter de trekker aan vliegen, doe dat hier de zilverreigers. We hebben ook ijsvogel, kievit, zwaluwen en steltlopers gezien.
De koeien hebben hier hele grote hangoren. Net Vlaamse reuzen, maar dan anders.
Ook zagen we veel resultaten van de akkerbouw in deze streek. Een rijstverwerkende fabriek. Vele vrachtauto's vol met een soort wortel/knollen op weg naar de Tapiocafabriek ! Ja pap, ik denk aan je. Die wortels liggen eerst te drogen bij de mensen op het erf, in stukken gesneden.
Ook is hier de Rietencampagne vandaag gestart. Tientallen auto's vol met suikerriet, onderweg naar de suikerunie .... Alle auto's uiteraard flink overbeladen.
Kortom, we kijken ons de ogen weer uit.
Wel snakken we inmiddels naar een accommodatie met zwembad. Waar zijn ze als je ze nodig hebt? De badkuip vanmiddag was ook fijn, maar baantjes zwemmen zat er niet in. Hopelijk de komende dagen nog een keer.
We hebben nog heel veel tijd om het komende traject naar Bangkok af te leggen.
In totaal nog 8 fietsdagen ! We hebben nog 4 weken over ... daarom hebben we besloten om 1 week eerder naar huis te vliegen. Zelfs dan hebben we nog ruim de tijd om de mooie koningssteden te bezichtigen en om daarna in Bangkok nog een dag of 5 te zijn.
Niets aan het handje hoor, we hebben gewoon te ruim geboekt. En het fietsen gaat prima zo, langzaker kunnen we echt niet ....
Tot zover ons nieuws uit Thailand. Het komende uurtje zullen we de nieuwssites uit Nederland weer eens bestuderen en de mailbox lezen. Zo zijn we straks weer helemaal op de hoogte.
Lieve groet en tot later.

• 13 Februari 2012 - 12:03

Bezint Eer Ge ...:

te vroeg hier weer terugkomt. Dikke koude natte zooi hier. Niks aan. Ik zou nog even een weekje strand pakken in een 7-sterrenhotel met zwembad met 'alternatief binnenprogramma'. Voor je het weet ben je weer aan het werk...
    Natuurlijk zijn we ook erg benieuwd naar de foto's met het verhaal.

Gr,

Rene
    Rene

• 13 Februari 2012 - 16:54

Heleen:

Na de prachtige ijsweek, regent het nu... dus geniet nog maar even van de zon. Wat heerlijk dat alles zo voorspoedig gaat. Al die belevenissen.. geweldig.

• 14 Februari 2012 - 19:12

Stiena:

Goed om te lezen dat het allemaal goed gaat. Wij hebben inmiddels de schaatsen weer in het " vet" en gelukkig geen gips souvenier. Stampotten?? hebben jullie al gebakken of gefrituurde insecten gegeten? Enne .. niet te snel terug naar Nederland, jullie reisverslagen zijn veel te leuk. Nog veel reis-en fietsplezier.

• 15 Februari 2012 - 17:54

Wien Beve3rwijk:

Ben weer op de hoogte van jullie belevenissen. Jou verslagen zijn zo boeiend en mooi verteld Anke, dat je waant in Thailand of Laos. Goede reis verder. Hoi Wien.