Winter in Thailand ....... - Reisverslag uit Sangkhom, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Winter in Thailand ....... - Reisverslag uit Sangkhom, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Winter in Thailand .......

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

06 Februari 2012 | Thailand, Sangkhom

Aargh .... het is hier ook winter hoor ! Wij snakken naar een beetje vorst en vooral echte sneeuw. Waarschijnlijk zijn wij toch wel echte wintermensen. De winter in Thailand bevalt ons net zo goed, als anders sneeuw en ijs in Nederland. Het is hier zeker 35 graden, we zweten heel wat af.
En ja, ja. We zijn al weer een paar dagen in Thailand. Gelukkig wel, laten we het maar zo stellen. Laos was een bijzondere ervaring, maar naar alle waarschijnlijkheid eenmalig.

Het is nu dinsdag en ik geloof dat we zaterdag uit Vientiane vertrokken. Vrijwillig kozen we een route door de binnenlanden, om de uitlaatgassen te vermijden. Dat was een erg mooie route. We werden door de Laotianen uitgezwaaid, richting de Friendshipsbridge. Dat waren nog 30 kilometer stuiteren op het zadel. Meer erboven. Gelukkig was de straat nog nat, dus geen stuifzooi.
Vlak voor de grens maakten we de enorme vergissing om nog 7 km door te fietsen naar het Buddhapark. Wat hebben we wat afgevloekt op dat laatste stuk weg. Als dat park maar wat zou zien .... niet dus. En dat vloeken we weer 7 kilometer terug. Nu waren we echt helemaal klaar met Laos. Rap langs die grensovergang en de rivier over ....
De stempels in Laos hadden we snel bijeen. 3x stempelen bij evenzoveel loketjes. Op ons dooie gemakkie de brug overgefietst. Daar waar je niet mocht fietsen, maar het werd ons aangewezen en een alternatief was er toch echt niet. Weinig verkeer trouwens. En toch aan de overkant stond me daar toch een rij voor de paspoortcontrole ! Wij de fiets maar eens geparkeerd en nagevraagd hoe of wat. Eerst maar eens een formulier ingevuld (we zijn inmiddels ervaren) en dan vraag je gewoon het uniform met de meeste streepjes hoe wij dat met de fietsen gaan doen i.v.m. de smalle poortjes, X-ray apparaten etc.
De man ging direct voor ons aan het werk. Braaf gingen wij achteraan in de rij staan (die niet in beweging leek) en al vlot werden we er weer uitgehaald. Na een prive-behandeling stonden we mooi binnen no-time aan de andere kant van de controle en het visum was ook al binnen. Gewoon onze fietsen weer gepakt en verder gegaan. Zo simpel kan het zijn.
En oh oh, wat een fijne gladde weg aan de andere kant van de Mekong en wat ziet alles er netjes (?!) uit .... We fietsten door naar het MutMee Guesthouse in NongKhai.
Heerlijk, een Westers Walhalla van allemaal bungalows in een tropische tuin .... met een restaurant. De bungalows waren allemaal vol, maar wij vonden een goed guesthouse dichtbij en hebben ons tegoed gedaan aan het eten en drinken in het Mutmee restaurant.
We blijven speciaal daarvoor nog maar een dag. Die dinsdag hebben we wat in de omgeving gefietst, zonder bagage. Bijzonder. Aan deze kant een heel mooi beeldenpark, van dezelfde oprichter als aan de Laos-kant, maar echt de moeite waard.
's avonds GEKOOKTE AARDAPPELEN gegeten. Helemaal blij zijn we. 's nachts dromen we van stamppot wortels, andijvie of boerenkool. Uiteraard met worst en spekjes.

Inmiddels zijn we al weer 2 korte fietsdagen verder en zitten we in een idyllisch bungalowparkje in Sangkom. Primitieve bamboehutjes aan de Mekong. Aan de overkant ligt Laos. Vreemd hoor, zo lijkgt het alsof we geen steek vooruit komen.
Helaas hebben we nu wat kortere fietsdagen. Daar komt vanaf morgen weer verandering in. Het is al weer iets heuvelachtiger en de komende dagen klimmen we weer iets. We gaan de bewoonde wereld weer uit en de fietsdagen worden gelukkig weer wat langer. Het liefst vertrekken we 's ochtends om 7 uur i.v.m. de hitte, maar dan zijn we voor de middag al op de plek van bestemming en dan worden het van die lange "hangdagen". Daarom doen we nu steeds 's ochtends heel rustig aan en vertrekken later en steken regelmatig een keer op onderweg (indien mogelijk).
Wat we nu onderweg zien, hebben we al eerder gezien. Veel tabak, tomaten, bananen en bossen. Rechts de Mekong.
We kletsen samen veel over het weer in Europa. Af en toe kijken we 's avonds CNN, mits tv op de kamer. Zwitserland -/- 35 lazen we gisteravond. Da's toch bar en boos. Wij + 35 ...
En als die elfstedentocht er komt .... ja dan zijn wij toch wel een beetje sneu. We gunnen iedereen heel veel ijsplezier en vooral De Tocht der Tochten, maar kan dat niet ergens eind maart???
Alle schaatsers, wij denken met jullie mee. Geniet allemaal van sneeuw en ijsplezier. Wij zoeken verkoeling bij de fan of beter de airco (vandaag niet beschikbaar).
Lieve groet allemaal en de wintersporters: HEEL VEEL PLEZIER !! Hopelijk is het in de Alpen niet zo koud volgende week.
Er zijn er ook die gaan naar Zaire. Da's een betere keus. Linda en Dianne, ook heel veel plezier gewenst. Doe ze daar de groeten van ons en voorzichtig he?

Doegdoeg allemaal en tot over zeker een dag of 5 ...

• 07 Februari 2012 - 08:13

Fenna:

het is hier min 20''''''''

• 08 Februari 2012 - 20:10

Jan En Coby:

Wij bedanken jullie voor de felicitaties.
    De verjaardagen zijn weer voorbij maar waren wel gezellig.
    Vanavond is besloten dat de elfstedentocht niet doorgaat,het ijs is niet overal even dik.
    Vanaf zondag valt de dooi in.
    Vandaag was het NK kampioenschap marathon op de rietplas in Emmen.
    Anouk zwemt zaterdag af.
    Nu zijn jullie weer op de hoogte.
    Veel liefs van Jan en Coby.

• 09 Februari 2012 - 17:18

Fons:

Leuk om te lezen Nico en geniet maar lekker van die warmte daar.
    Groetjes Fons

• 10 Februari 2012 - 11:41

Daniel:

Klinkt toch wel fantastisch! Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.

• 10 Februari 2012 - 12:03

Wil En Ger:

Hi wereldfietser,
    De dagen vliegen ook voor ons op Phuket voorbij. Hier is de temperatuur ook gestegen tot boven de vijendertig graden en de temperatuur van het zeewater heeft de 30 graden bereikt. Jammer dat jullie, door het opbreken van de weg, zo'n slechte fietstocht door een deel van Laos hebben gehad. We hopen dat jullie toch nog hebben genoten van de prachtige bergen en de tocht door het mooie karsgebergte. Wij hebben ook gevloekt tijdens de 7 km naar het Buddhapark. Maar Mutmee maakte veel goed. Uiteraard gaat er niets boven Thailand. En tijdens het tweede deel van jullie fietstocht door ons tweede vaderland zullen jullie nog heel veel mooie dingen gaan zien. Geheel iets anders dan jullie al hebben gezien. Kijken weeruit naar jullie volgende verslag. Vergeet niet te blijven genieten van de overheerlijke Thaise keuken. Hou "alles" heel en blijf gezond.
    Groetjes

Wil en Ger

• 11 Februari 2012 - 18:31

Homme En Truus:

Hallo zwetende Anke en Nico; wij bibberen; het is bijna gebeurd. Vandaag kon elke schaatsliefhebber één van de vele tochten rijden; het was geweldig mooi. Vader Jan reed met de EHBO mensen(per auto) de Bruggentocht (Assen-Beilen). Net terug van het afzwemmen van Anouk (Gehaald!) Jullie fietsen weer fijn in Thailand; we hebben weer genoten van jullie verslag. Rick en Anouk schaatsen al leuk op de baan voor opa en oma P.'s huis. Luitjes, jullie fietsen en genieten verder en tot de volgende keer. Doei.

• 12 Februari 2012 - 20:56

Elly En Roelof:

Assen.met veell belangstelling lezen
    we jullie verslagen .het is hier alle dagen dikke winter.veel ijspret maar ook ondervinden we veel nadeken zoals gladheid en aanschaffen van winter banden en accu,s .
    we wachten jullie nieuws af
    Nico denk aan valentijn.
    groetjes elly /roelof.