Amsterdam - Beijing + eerste dag - Reisverslag uit Beijing, China van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Amsterdam - Beijing + eerste dag - Reisverslag uit Beijing, China van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Beijing + eerste dag

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

25 September 2007 | China, Beijing

BEIJING 2007

Ergens in de zomer van 2007 bestond het idee om in het Najaar een korte maar bijzondere reis te maken. Graag wilden we nog eens kennismaken met Azië en zo kozen we voor een korte reis van 9 dagen naar Beijing (Peking), China.
Ergens geboekt in juni/juli met vertrekdatum 23 september. Alles geregeld via internet bij Fox reizen, een onderdeel van de ANWB.

Zo stonden we dan op zondagochtend 23 september heel vroeg op. Het lukte niet om met de trein naar Schiphol te reizen, dus namen we de eigen auto. Best ideaal: gewoon parkeren op P3 extra en met de pendelbus sta je zo met bagage in de vertrekhal. Over bagage gesproken: we hadden flink wat ruimte in koffer en sporttas. Je wist immers maar nooit wat er allemaal mee terug moest naar Nederland. Vooraf gewaarschuwd door anderen dat het allemaal wel erg goedkoop is in China !
Om 10.00 uur stonden we keurig bij de incheckbalie van Finnair en kregen onze tickets en paspoorten met Visum overhandigd van een medewerker van Fox. Voor het eerste stukje vliegen naar Helsinki hebben we voor Nico extra beenruimte kunnen regelen. Daarna moesten we maar afwachten. Inderdaad we vlogen met Finnair en hadden een geplande stopover van ruim 5 uur in Helsinki. Het eerste deel verliep spoedig.
We landden rond 14.00 uur in Helsinki en zouden om 20.10 uur weer vertrekken. Na meerdere male uitstel vertrokken we uiteindelijk rond 24.00 uur. Lang, erg lang wachten en tot overmaat van ramp misten wij bijna het vliegtuig. Om een lang verhaal kort te maken: wij zaten aan de “Europakant” van de douane te wachten op verdere informatie via het infobord en aan de andere kant van de douane werd het vertrek van onze vlucht omgeroepen. Deze informatie hebben wij dus gemist. Uiteindelijk kregen we het in de gaten doordat mrs Albring en mr Popken werden omgeroepen; “this is the final call voor mrs Albring and mr Popken, their plane is leaving now, pleas hurry to gate 31 !” We hebben nog nooit zo hard gelopen.

Kortom we mochten nog mee. De vlucht naar Beijing verliep verder prima en om 12.30 uur (China-tijd = 6 uur eerder dan in Nederland) stonden we in Beijing. Daar zouden we dus om 8.00 uur ’s ochtends arriveren. We waren behoorlijk moe.
Op het vliegveld van Beijing maakten wij pas voor het eerst kennis met de andere deelnemers van onze groep. In totaal waren we met z’n tienen. Een rustige groep mensen. Ideaal voor zo’n week in een grote stad. Omdat de groep niet groter was, hadden we geen Nederlandse reisleider mee. Ideaal!
We werden op het vliegveld opgevangen door onze Chinese gids voor deze week: Lily, een hele aardige vrouw van 40 jaar oud. Lily is haar Engelse naam. In het chinees heet ze Du Li.

De bagage werd in een busje gestopt en wij stapten met z’n tienen in een mooie minibus met airco. Ons vervoer voor de rest van de week, met vaste chauffeur. Het was trouwens mooi weer in Beijing bij aankomst: lekker warm, zo’n 25 graden en een vaal zonnetje.
We werden afgezet in ons hotel (Hotel Winterless), kregen keurig ons kamernummer met sleutel (zelfs het inchecken hoefden we niet zelf te doen) en mochten een paar uurtjes uitpakken en uitrusten. Heerlijk. Een mooi hotel, fijne kamer en luxe genoeg.
We spraken af om 17.00 uur in de lobby voor een gezamenlijk diner, inclusief briefing van gids Lily.
We liepen naar een restaurant 200 meter verderop in de straat en hebben daar onze eerste Chinese maaltijd genuttigd: met stokjes! Heerlijk: met het eten komt het helemaal goed!
Lily nam met ons het programma door voor de rest van de week. We hadden nog de keuze voor verschillende vrijblijvende excursies en maaltijden. Wij hebben ons voor alles ingeschreven. Het programma zag er goed uit. Lily zou ons echt alle hoogtepunten laten zien. We beseften toen al dat het wel eens een vermoeiend weekje zo kunnen worden … en dat werd het.
Die eerst dag natuurlijk flink wat eerste indrukken opgedaan onderweg van het vliegveld naar hotel en van hotel naar restaurant. Het zag er allemaal toch wel behoorlijk modern en westers uit. Veel grote kantoorgebouwen en hotels. Maar op straat veel fietsers, waaronder ook mensen met enorme lasten op hun bagagedragers. Variërend van oud papier en plastic tot steenkoolbriketten.
Na het diner liepen wij met z’n tweeën nog even naar een grote supermarkt, annex winkelcentrum om de hoek. Schitterend: daar zie je dus de dagelijkse gang van zaken. Wat daar allemaal te koop is, fantastisch. We keken onze oogjes uit en hebben genoten.
Wij kunnen van de Chinese tekens geen chocola maken en de Chinezen spreken geen Engels. Pak je in de supermarkt iets in je hand, dan staat er direct een medewerker naast je. Ieder gangpad heeft 2 a 3 man personeel. Je wordt goed in de gaten gehouden (als toerist/buitenlander?) Ook hadden we hier voor het eerst het idee dat we werden aangegaapt (blanke reuzen)
Zo kochten we een fles vruchtensap en wat fruit. Daarna lekker naar bed voor een lange nachtrust op een bikkelharde ondergrond.