Donderdag 27 september - Reisverslag uit Beijing, China van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Donderdag 27 september - Reisverslag uit Beijing, China van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Donderdag 27 september

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

19 Juli 2008 | China, Beijing

Natuurlijk lekker vroeg op en ontbijten. Daarna in de bus naar de Zoo. We gingen alleen voor de pandabeer … en die hebben we gezien. Er waren er zelfs meer dan één. De panda beer is het symbool van China. Een grappig beest om te zien, maar wel zielig. Volgens ons waren ze behoorlijk getraumatiseerd. Weinig ruimte en enorm veel drukt om hen heen. De Chinezen gaan helemaal uit hun dak bij de aanblik van deze zwart/witte knuffelbeer.
Na het bezoek aan de dierentuin ging het verder naar de parelfabriek. En jawel hoor in een enorm rap tempo (we hebben nog nooit iemand zo snel horen en zien praten) kregen we tekst en uitleg over de kweek van deze bijzondere parel (er werd veel gelachen). En hups voor een uurtje de staatswinkel in.
Er waren best mooie dingen bij, maar wij hebben niet zoveel met parels en al helemaal niet met de prijzen die daarbij hoorden.
Door meerdere mensen uit onze groep werd er toch voor een behoorlijk kapitaal gekocht. In verhouding duren deze stops ons veel te lang.
Gelukkig ging het daarna snel verder naar één van de highlights van onze reis:

Het Zomerpaleis van de keizer, gelegen aan het grote –kunstmatige- Kunmingmeer. Het was er prachtig. We hadden mooi zonnig weer, zo’n 25 graden en hebben lekker door het park en over de promenade geslenterd. De promenade heeft een houten dak en is 728 meter lang. Vroeger was dit de keizerlijke lusttuin. De marmeren boot hebben we bezocht. Die kan niet varen dus ! Wie bedenkt het nu om een boot van marmer te maken, maar ach … !
In de bus naar de lunch (3x raden!?) en daarna naar de Yashaw Market.
Wij dachten aan een markt buiten, maar helaas betrof dit een enorm groot warenhuis met wel 5 verdiepingen. Het bestond uit heel veel kleine winkeltjes. Wat een herrie en wat een drukte. Handel, handel en nog eens handel.
De verkopers schreeuwen naar je en ze trekken je soms bijna hun kleine winkeltje in.
Je moet wel goed kunnen afdingen. Uiteraard hebben wij het ook geprobeerd en teveel gekocht. Naar ons idee hebben we niet al teveel betaald. 3 horloges, 3 T-shirts voor Anke, 2 t-shirts voor Nico en een geheugenkaart voor de fotocamera. We krijgen nog een markt verderop in de week.
We voegden ons met de bus in de spits voor een korte stop in het hotel om daarna door te gaan naar de acrobatenshow. Deze show was leuk, knap werk, maar niet zo indrukwekkend als de Kungfu show. Daarna uit eten, wederom lekker!
Nadat we weer terug waren bij het hotel hebben we met z’n tweetjes nog een stuk gewandeld en genoten van het Chinese straatleven. Tegenover het hotel zijn we een super-de-luxe winkelcentrum in geweest, waar echt alle dure merken vertegenwoordigd waren. Het contrast met de armoe buiten is groot. Wij voelden ons er ook niet echt op ons gemak. De koffie bij Starbucks smaakte echter wel heel goed. Een lekker einde van een hele mooie dag.