Dinsdag 25 september 2007 - Reisverslag uit Beijing, China van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Dinsdag 25 september 2007 - Reisverslag uit Beijing, China van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Dinsdag 25 september 2007

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

25 November 2007 | China, Beijing

Dinsdag 25 september

Wat een mooie dag!
Om 7.00 uur werden we gewekt door de “wake-up-call”. Een telefoontje van de receptie, geregeld door de gids. Vervolgens ontbijt en hup de bus in. Om 8.30 uur vertrokken we. Leuk, een lekker drukke ochtendspits. Genoeg voor ons om te zien, veilig vanuit onze minibus.

Eerst ging het naar de Verboden Stad (the Forbidden City). We zijn aan de rustige kant naar binnen gegaan via de “poort van de goddelijke strijders” en namen zo eerst een kijkje in de tuinen van de keizer. Erg mooi, rustig en sfeerfol.
In de verboden stad hebben we zo diverse paleizen bezocht. Ondermeer the Palace of Eartly Tranquility, en the Hall of Union. Ook de woonruimte van de jonge, eerstvolgende Keizer en z’n moeder, de vertrekken van de 3000 concubines. We liepen rustig door de Verboden Stad in de richting van het Tianán Men Square, via the Hall of Preserving Harmony … etc.
Door een enorme poort liepen we en zo stonden we ineens aan de rand van het Tianán Men Square, het Plein van de Hemelse Vrede. Groots !
Met het beroemde portret van Mao op de gevel van de poort, waar we net doorheen waren gelopen. Daar sta je dan echt. Op het plein, dat je tot nu toe alleen op de televisie hebt gezien. Het beroemde plein van de Hemelse Vrede. Heel bijzonder.

Eenmaal op het plein werden we door veel Chinese straatventers aangeklampt, ze wilden ons van alles verkopen: petjes, t-shirts, dure merk-horloges, vliegers, ijsjes, rode boekjes (!) en nog veel meer. Veel staat al in het teken van de Olympische Spelen van 2008.

Telkens als Lily ons tekst en uitleg had gegeven van een bepaalde locatie, gebouw of bezienswaardigheid, kregen we een minuut of 10, 15 of 20 voor onszelf. Zo liepen we met z’n tweeën over het immens grote plein en zagen de groep weer aan de andere kant. Samen liepen we naar het restaurant voor de warme lunch. Wederom een Chinese rijsttafel voor 10 personen. Heerlijk, we konden dus 3x per dag warm eten.
Heerlijk gegeten en na de lunch weer in de bus op weg naar de Zijdefabriek. Een verplicht onderdeel van deze reis (er zouden er nog meer volgen)
Een beetje een commerciële actie, maar ach … het was ook wel weer leuk. Het productieproces van cocon tot uiteindelijk de zijde is interessant en indrukwekkend om te zien. We kregen alles in enkele minuten te zien en werden heel snel doorgestuurd naar de winkel ! Allemaal erg aantrekkelijk. Zelfs pakken kon je op maat laten maken. Ze werden dan zelfs in het hotel afgeleverd, maar we zagen er toch maar van af. We kwamen hier immers niet alleen maar om te kopen.

Vervolgens naar de Tempel van de Hemel (the Temple of Heaven). Handig hoor zo’n eigen bus.
Alles in China is symbolisch. Is het van oorsprong niet zo bedoeld, dan geven ze er naar mijn idee wel een symbolische betekenis aan. Eén van de mooiste gebouwen van China is de Gebedshal voor Goede Oogsten. Het dak van deze tempel is blauw. De kleur staat voor verbondenheid met de hemel. Het gebouw is gebouwd in de vorm van een cirkel. Ook de cirkel staat voor de hemel, een vierkant staat voor de aarde.
Het cijfer 9 is heilig (de hoogste eenheid). In de verboden stad zagen we beelden van een schildpad (lang leven) en kraanvogel (kracht). Lopend gaan we het park weer uit, op zoek naar de bus.
We hadden bijna een uur over voordat de “Legend of Kongfu” begon. Lekker even met z’n tweetjes de benen gestrekt en rond geneusd in een gewone straat. Wat ons opviel is dat de mensen in China echt alles per fiets vervoeren. Regelmatig zagen we hoog opgestapelde lasten op een bagagedrager.
Vandaag hebben we ook een fietsenmaker aan het werk gezien. Zijn mobiele “fietshandel” had hij op de stoep gestald.
The Kongfu show was super ! Veel echte accrobatiek en er zat nog een leuk verhaal in ook (van een klein jongentje ….)
Daarna naar een plaatselijk restaurant en weer heerlijk warm gegeten. Chinees!
Vandaag was het ook nog eens erg mooi weer. Helder en lekker warm, zo’n 30 graden. Heel goed te doen.