Het gaat en is geweldig ! - Reisverslag uit Fang, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Het gaat en is geweldig ! - Reisverslag uit Fang, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Het gaat en is geweldig !

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

11 Januari 2012 | Thailand, Fang

Hoi allemaal,
Het is nu woensdagmiddag, even na 2 uur en in Nederland gaan de mensen aan het werk ! Wij hebben er al weer een fietsdag opzitten en zijn nu in Fang.
Zondag vertrokken we voor een hele mooie fietsdag (70 km) naar het Royal Ping Garden Resort. Eerst de drukke stad uit, dan door de buitenwijken, linksaf slaan en zo fietsten we tussen de landerijen. Mooi, bijzonder. Voor mij (Anke) kwam een lang gekoesterde droom uit! Fietsen tussen de rijstvelden .... joehoe ... We keken onze ogen uit, de hele dag. Helaas kwamen we ook weer uit op de snelweg, maar de Thai rijden hier rustiger dan de Europeanen, dat valt ons allemaal hartstikke mee.
Het was wel warm, zo'n graat of 30 (sorry!)
Maandag begonnen we met een bezoek aan de Olifantentraining, vlakbij ons hotel, aan de route. Grappig hoor: je neemt de afslag van de snelweg in staat tussen de olifanten. Best leuk om eens te zien. Uiteraard toeristisch, maar zoveel toeristen zijn hier niet.
Het werd een mooie fietsdag, heuvelig, drukke weg, 27 kilometer slechts en we eindigden in het Paradijs !!
De fietsdagen zijn tot nu toe niet lang. Rond de middag kwamen we aan bij Malee's bungalows. Wat een mooie plek. Heerlijk rustig, een klein zwembadje voor ons alleen, uitzicht op de bergen en om ons heen de meest fantastische palmen, planten, vogels ....., heerlijk warm, te mooi om te omschrijven. We hebben genoten, zo ook de avond in hun eigen restaurant. Heerlijk geslapen in het kleine bungalowtje. Eenvoudig, maar alles naar wens !
De volgende ochtend was het een beetje fris en mistig. Met 18 graden lopen wij lekker in korte broek en T-shirt en stappen ook zo de fiets op. Lekker toch? De bediening had het zo koud, dat ze bij het ontbijt de donzen ski-jacks aanhadden. Lachen.

Woensdag werd de tocht iets langer, wel 37 kilometer. Onderweg stoppen we dan ook regelmatig om ergens te kijken of te zitten. Zo begonnen we in Chiang Dao direct al met de wekelijkse markt. Je kijkt je ogen uit. Vooral de etenswaren zijn voor ons heel interessant. Allerlei soorten groente, fruit, kruiden, vis en vlees. Ik heb nu diertjes gezien, die aan de pootjes waren vastgebonden. Ze waren gefrituurd, maar ik kon niet meer zien wat het geweest was: of grote sprinkhanen of vogeltjes (slik).
Zo lang wij kunnen kiezen tussen de ons bekende gerechten (rijst, noodles, bananen, toast, pannenkoeken etc), geven we daar toch de voorkeur aan.
Vandaag bleven we op de drukke weg, die verder de bergen in steeds rustiger werd. We hebben redelijk wat geklommen en eindigden in the middle of nowhere bij het Chiang Dao Hill Resort. Doorfietsen wilden we niet, dan moesten we 57 km verder. Het resort was (en is) oud en een beetje spooky. Het deed ons denken aan "the Shining", maar dan de tropische versie. Ach, wij gingen de uitdaging aan en boekten een leuk houten huisje aan de bergwand, boven het watertje. Het was erg schoon, maar zoals gezegd: oud, erg oud. De douche was heerlijk, de verranda zat perfect. Nico zakte door de ligstoel, maar zo stond er ook weer een nieuwe.
Er was nog een ander huisje bezet: natuurlijk een Westerse man met een Thaise vrouw. Wat zie je dat hier toch veel.
's middags kwam ik bij een wandelingetje de eerste slang tegen. We zeiden elkaar geen hallo. Gingen direct ieder een andere kant op .... tja ... het was een keer te verwachten. Tot nu toe hebben we praktisch nog niets gezien aan ongedierte. Alleen dood in een kraampje of op de weg. Insecten hebben we tot nu toe minder dan in een Nederlandse zomer. Echt waar.
We eten tot nu toe ook heerlijk, zo ook die avond in het Resort.
De mensen zijn uitermate vriendelijk, maar spreken zo weinig Engels. Met handen en voeten en veel glimlachen komen we een heel eind.

Woensdagochtend (vanochtend) zaten we om 7.00 uur aan het ontbijt. Ondanks de kikkers (zijn in Nederland nog in winterslaap zeker?) hebben we lekker geslapen.
De fietsen en tassen hadden we naar boven gesleept, dus ook maar weer naar beneden en zo begonnen we rond een uur of 8 aan een fijne klim. Het is heel goed te doen. Zo'n 8 kilometer 5 a 7%, daarna 7 kilometer afdalen. Heerlijk. Na ongeveer 17 kilometer gingen we dan de grote weg af. Vanaf dat moment was het echt prachtig. Er is hier zoveel te zien. Links de bergen (de grens met Birma) en rechts de landerijen. De rijstoogst is volgens ons al grotendeels binnen. Ze zijn bezig de velden weer te bevloeien en nieuwe rijst aan te poten. We zien veel velden met kool, mais, bananen, mandarijnen, uien, aardbeien, tomaten en rijst dus. Vandaag ook Fries stamboek vee gezien. Die stonden netjes achter een omheining. Echt: wit met zwarte vlekken.
De lokale buffels lopen los in de rijstvelden .... verschil moet er zijn!
Ook zien we mega veel honden. Af en toe blaft er eens een tegen ons. De dazer (afschrikapparaat) hebben we bij de hand, maar niet nodig. Die honden zijn super suf.
Onderweg zien we ook veel, heel veel tempels, en af en toe een buddhabeeld op de berg. 3x toeteren. Wij bellen dan maar 3x.
Nu zitten we in een hote midden in Fang, maar toch ook aan de rand. We hebben uitzicht op een rijstveld en aan de andere kant staat er een autowasstraat tegen de gevel. Hoe bedenken ze het? Lekker goedkoop, super schoon. We hebben al gedouched en maken nu gebruik van vrij internet. Straks slenteren we Fang in, maar verwachten daar niet veel te zien/doen.
Onze dagen zijn zeer relaxed. 's avonds is het vroeg donker. Bij jullie ook, toch? We lezen dan een paar uurtjes en liggen tussen 20.00 en 22.00 uur al op bed !!!! Zelfs Nico ....

Morgen (donderdag) weer een redelijk korte dag, we gaan de bergen weer in en zullen overnachten bij een gusthous midden in een Karendorp (bergstam), mits Reinato Bamboo plek voor ons heeft. Er zijn slechts 2 kamers. De dag erna eindigen we weer luxer: het Nuttipont Resort, vlak voor Mae Chan. Misschien tijd voor rust en een wasje, anders staan we zo in Laos.

Tot nu toe alleen maar positief nieuws. Leuk om jullie berichtjes te lezen hoor, ga zo door. Wij denken onderweg ook zeker aan jullie.
O, ja Ger en Wil, we hebben in Chiang Mai zeker de nightbazar gezien en vonden die veel te toeristisch. De zaterdagavond "walkingstreet" markt was geweldig. Jullie veel plezier op Phuket verder. Geniet ervan.

• 11 Januari 2012 - 08:47

Remmy:

Het klinkt allemaal super en anke je schrijft het ook zo mooi zodat ik het idee heb dat ik het een beetje aan het meebeleven ben. Ga zo door en geniet ervan. Hier in Westerbork voor zover ik weet geen bijzonder nieuws. Echt januari.

Groetjes van ons allen.

• 11 Januari 2012 - 21:06

Dries En Marg:

Hej hej. Wat weer leuk om jullie zo op afstand te volgen. Geniet van al het mooie, dan genieten wij van jullie verhalen. Een 'stor kram' uit het warme Zuid-Zweden

• 12 Januari 2012 - 11:32

ROELOF EN ELLY:

w
    WE hebben jullie verslag gelezen. geweldig dat jullie het zo naar de zin hebben.En het fietsen gaat ook goed
    geen zere bibsen.Zet de karretjes eens op de foto.
    vriendelijke groeten van ons beide

• 13 Januari 2012 - 18:18

Linda:

fijn om te lezen dat jullie weer een geweldige ervaring aan het meemaken zijn! Zolang er nog geen foto's te zien zijn, fantaseer ik er lekker op los, Anke en Nico op de fiets tussen de rijstvelden en op de lokale markten. Geniet ervan!!!
    x lin