Weerdipje: regen in Mae Chan - Reisverslag uit Mae Chan, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Weerdipje: regen in Mae Chan - Reisverslag uit Mae Chan, Thailand van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Weerdipje: regen in Mae Chan

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

14 Januari 2012 | Thailand, Mae Chan

We zijn al weer 3 dagen en een hoop reiservaring verder. What happened?
In Fang hadden we niet veel te zoeken, een onbetekenend streekstadje, met gelukkig een heerlijk koffietentje.
Op donderdagochtend vertrokken we daar weer voor een relatief eenvoudige fietsdag. Weg van de drukke weg, mooi binnendoor: veel te zien om ons heen. Weer richting de bergen, het landschap werd weer wat groener en meer nieuw aangeplante rijst gezien. Als ze 1 jaar rijst verbouwd hebben, dan is de grond daarvoor 3 jaar niet meer voedselrijk genoeg. Daarom ligt er veel braak. Ze gaan tegenwoordig over op het verbouwen van soja .... en piepers !
Aan het einde van de dag wilden we eindigen bij Reinato's Bamboo Lodge, we hadden hem de dag ervoor gebeld. Hoe we ons dat moesten voorstellen. Geen idee !
Rond het middaguur waren we in Thaton, een klein stadje met een groot tempelcomplex op de berg. Daar zouden we lopend naar toe, maar gaven toch de voorkeur aan onze tijd op de eindbestemming. Geweldig gelunched met ons -inmiddels- vaste recept: fried rice with chicken. Heerlijke nasi met kip !
Op de aangegeven plek langs de route konden wij het bord van Reinato's Lodge niet vinden. De Thai zijn zo vriendelijk, dat je bij alles wat je vraagt een bevestigend antwoord krijgt. Heel lief, maar o zo lastig.
Op alle vragen kregen we "yes". Is Reinato naar rechts = yes en Reinato naar links is ook yes. Kent u Reinato = yes en kent u hem niet is ook yes!!
Dat schoot niet op, dus Reinato zelf maar gebeld. Wij zouden blijven staan waar we stonden en binnen 10 minuten kwam daar een mannetje aan op een scooter. De bergstambevolking heeft dus gewoon scooter en mobiele telefoon ter beschikking. Wij denken waarschijnlijk te primitief.
Wat een alleraardigste man. Dus wij met de fiets achter hem aan, zwaaiend naar iedereen aan wie we de weg gevraagd hadden.
Eenmaal bij zijn huis waren we blij verrast. Hij woont aan de rand van een dorpje, waar wij al doorheen waren gefietst, met uitzicht op de velden en de bergen.
Dat fantastische uitzicht hadden wij vanaf de veranda van onze eigen Bamboohut. Geweldig. Anke helemaal in haar nopjes, hier wilde ze heel graag overnachten. Nico twijfelde nog, maar was na de heerlijke thee (uit een bamboestengel) ook overstag. Er werd een bed opgemaakt in de hut, onder de klamboe. Wij onze eigen lakenzak en kussenslopen erin en klaar was het bedje.
Heerlijk op de veranda GENOTEN van alles om ons heen. Lekker lezen, luieren in de hangmat en een beetje kletsen met Reinato. Een rondleiding op zijn erf was ook interessant. 3 varkens, alleen te slachten voor de feestdagen. Tussendoor eten ze weinig vlees. Reinato is Christen, geen Buddhist. Van hem weten we nu ook dat de Buddhisten de honden met rust laten (reincarnatie) en dat de Christenen ze opeten ! Vandaar zoveel honden ... Na onze opmerking dat we zo weinig vogeltjes zagen, schudde hij zijn hoofd: they eat them too. Ja dat dachten we al.
Verse papaya bij de thee. Alles uit eigen tuin.
's avonds bij het gezin aan tafel gezeten. Een hele ervaring. Vroeg op bed.

Vrijdagochtend (de 13e) werden we goed wakker. 5x gewekt door alle hanen in de omgeving, maar o wat mooi. Er kwam licht door de bamboo ....
Een overheelrijk ontbijt .... paradijs.
Eenmaal weer op was het al snel klimmen. Een beetje bewolkt en wat frisser. Heerlijk om te fietsen, maar niet gewoon voor deze tijd van het jaar. Reinato verwacht regen, want de mieren gingen zijn huis in.
De eerste klim was zo flink, dat ik een stukje de fiets heb geduwd. Ook best pittig. Bovenop hebben we de Akhastam bezocht. Een bergstamdorpje.
Vervolgens gigantisch mooi afdalen naar het stadje Mae Chan, en daar zitten we nu.
We troffen het weer: vrijdagavond de wekelijkse markt. Het hele leven draait hier in Thailand maar om een ding: eten, eten, eten.
Nu weer hele gefrituurde kikkers gezien en dikke vette wormen. Gelukkig ook nog steeds pannenkoekenwafels ....
Inmiddels regende het. Zo ook de hele nacht en vanochtend (zaterdag).
Op TV hebben we beelden gezien van overstromingen, maar weten niet waar dat is. Ook sneeuw was te zien op het nieuws. Vanochtend vonden we redelijk snel een internetcafe, slenterend door de achteraf straatjes. Ons enig doel was om de weersvoorspellingen te zien. Die hebben we gevonden en zijn gelukkig goed voor de komende dagen. Het klopt dat er nu wat regen valt, maar vanaf morgen weer droog en daarna weer zon. Heel ongewoon voor deze tijd van het jaar. In alle grafiekjes lezen we 0,0 mm neerslag in januari en februari.
We hebben vandaag een rustdag en zitten in het Rimchan Resort in Mae Chan. Wederom behoorlijk verouderd, maar zeker goed genoeg. Een overheerlijke douche en lekker grote slaapkamer. Een resort met zwembad .... nu de zon nog.
We proberen nog wat foto's te plaatsen (gelukt) en gaan dan op zoek naar een koffietentje. Morgen fietsen we naar Mae Sai, op de grens met Birma. We kunnen een dagvisum kopen en aan de overkant gaan kijken, weten alleen nog niet of we dat doen. Klinkt te toeristisch.
Over het algemeen vinden we het helemaal niet toeristisch hier. We komen in de resorts geen toerist tegen. Gisteren op de berg nog een fietsende Belg. Er zijn er meer zo gek als wij !

Tot nu toe alles alleen nog maar leuk, leuk en zeer goed te doen. Weer veel te veel tekst, maar ach ik heb de tijd. Komende dagen waarschijnlijk weer minder nieuws van ons.
Het ga jullie goed in koud Nederland en warm Zweden. Zit er al een elfstedentocht aan te komen. Lieve 'kram' terug aan iedereen.

• 14 Januari 2012 - 12:56

Roelof:

Anke en Nico,
    Mooi zijn jullie verslagen,
    vanuit Fang en dat bij 30 graden.
    Over Mao, Chan, Chiang,
    over fietsen en zonnebaden.

Hier is het heus geen zegen,
    alles komt nog steeds van boven,
    veel mist en regen.
    De straten waren blank
    en altijd wind tegen.

We krijgen minder gage,
    de auto staat te roesten
    in de garage.
    Iedereen loopt te hoesten,
    wij gaan op de fiets naar de winkel toe.

We wensen jullie veel plezier,
    doe rustig en kalm aan.
    De tijd gaat snel,
    daargins gelijk aan hier.
    weldra zul je vol goede moed,
    weer naar de hooimaat gaan.

Vriendelijke groeten,
    Roelof.

• 14 Januari 2012 - 13:00

De Grits:

Hoi! Wat geweldig om jullie reisverslag steeds te lezen en de foto,'s te zien. Mooi mooi! We volgen jullie route, Maar eh die plaatsnamen...pff. Veel plezier op de boottocht naar chiang rai, geniet van de jungle en het olifantenkamp ;) Hier alles gewoon goed, gezond en weer helemaal in het ritme van school, werk en sport. Liefs xx

• 14 Januari 2012 - 20:37

RJRA:

Hey,

mooi zo uitgebreid verslag. Ook hier is het weer enorm van slag ;-) Krokussen boven het gras enzo.

Geniet er van en neem vooral tijd genoeg om alles in je op te nemen.

Groetjes van iedereen hier.

Gr,

RJRA

• 14 Januari 2012 - 21:00

Hans En Tiny:

Wat is het daar heerlijk genieten en dat doen we vanuit een te warm Westerbork met jullie mee. Waar ze vandaag 6 graden plus aan het zoutstrooien zijn. Hoe gek zijn we hier. Groetjes van de Kleintjes

• 15 Januari 2012 - 19:23

Heleen:

Vanochtend hebben wij al fietsend ook zitten fantaseren over een mooie reis ergens op de wereld... heerlijk dat jullie hem nu uitvoeren. Het klinkt geweldig, geniet van elke minuut! En toeristische dingen zijn vaak niet voor niets toeristisch, kijk er doorheen en zie het mooie.

• 16 Januari 2012 - 20:06

Pieter En Karin:

Hoi Anke en Nico, ik hoorde van Karin dat jullie weer op pad waren. Wat een prachtige verslagen, zelfs ik heb zoiets daar durf ik ook wel heen. Prachtig en wat een mooie foto's. Jullie genieten met volle teugen, dat spattert overal van af. Vandaag hadden wij ook een prachtige dag met zon en vorst, dat is ook lekker na zoveel grijze dagen. Lekker genieten samen en we blijven je volgen. Groetjes uit Friesland.

• 16 Januari 2012 - 20:55

Roeline:

Hoi Nico & Anke,

wat een leuke verhalen, klinkt allemaal heel bijzonder! geniet van elk moment!

• 16 Januari 2012 - 21:23

Jan En Coby,jasco:

Hallo Nico en Anke
    Wat fijn dat jullie zo genieten
    De verslagen zijn prachtig.
    De foto',s zijn ook mooi,op 1 tafel lag ook wel iets voor de erwtensoep.
    Het bellen via het opgegeven nummer lukt niet..
    Verder alles goed met ons.
    Groeten ook van oma.