Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

23 Januari 2012 | Laos, Luang Prabang

O o wat gaat de tijd toch snel.
Westerbork heeft gisteren de survivalrun gehad. Da's vast wel gelukt zonder ons bij de eindhindernis. Gelukkig zat Henk B in de bus. Vast niet moe geworden Henk?
De dag ervoor, zaterdag dus zijn wij wel degelijk moe geworden. Een beetje een survival. Een fantastische fietsdag. We vertrokken erg vroeg uit Udom Xai, omdat we voor de hitte de meeste kilometers gemaakt wilden hebben.
Eerst 55 kilometer klimmen. Niet al te stijl, maar wel lang. Van 500 naar 1350 meter. Een geweldig mooie route. Eerst oerwoud, later ook wat landbouw. Weer veel arme dorpjes. Zo arm zelfs, dat ze de ratten vangen en aan de straat te koop hangen !! Haha, onderweg hebben we ergens noodlesoep gegeten en we mochten het vlees kiezen. Gelukkig herkenden we de kip.
Als je fietst, moet je eten en soms zijn de bananen en koekjes op. Je moet toch wat. Ook dit hebben onze ingewanden weer goed doorstaan.
Het wegdek was niet super. Regelmatig flinke stukken onverhard, dat maakte het klimmen er niet makkelijker op.
Uiteindelijk kwam de beloning: 30 kilometer afdalen. Helaas, aan de andere kant van de pas was het wegdek pas echt slecht. Bovendien ineens veel verkeer. Koppie erbij en 30 kilometer remmen, stukje uitvieren, remmen etc. Je ziet dan niet zoveel van de mooie omgeving.
De vele dikke varkens op de weg konden we niet missen. Ze staan mooi op de foto.
We eindigden die dag in Pak Mong, maar daar wilden we niet blijven. De accommodatie had gekund, maar wij waren zo ontzettend stoffig, dat we graag een goed, schoon bed en een lekkere douche wilden.
De reisorganisatie had ons daar al op gewezen. We hebben een trukje gecharterd en met de fietsen op het dak ons 30 kilometer verder laten afzetten.
Dat was ineens een andere wereld. Een leuk stadje (Nang Kiau?)met veel toeristen, aan de rivier. Goede restaurants en een hele fijne kamer. Het kost wat meer, maar dan heb je ook wat.
Nico was al aardig bruin en ik tot nu toe donker wit/beige, maar na die dag waren we rood/bruin!!

Op zondag geen fietsen. We waren te ver van de route afgeweken om nog in 1 dag naar Luang Prabang te fietsen. Daarom in alle rust ontbeten en de boot opgezocht. Die vertrok om 11.00 uur, net na de koffie !
Alles een stuk beter georganiseerd als de vorige boottocht. Een kleiner bootje, veel minder mensen en een mooie rivier.
Wel blijft het voor Nico steeds een hele klus om de fietsen naar beneden te sjouwen en later weer flink omhoog. De tassen doe ik. Samen redden we ons prima. Vaak beter dan de backpackers met hun mega grote rugzakken.
De boottocht was weer een lange harde zit, maar we hebben genoten. Het was heet, meer dan 30 graden !
De aankomst in Luang Prabang overtrof onze verwachtingen. Wat een leuke, mooie en relaxte stad. Is dit Laos? Het Laos dat wij kennen van de arme dorpjes?
Luang Prabang staat op de werelderfgoedlijst. Het heeft vele mooie tempels en nog veel meer hotels en guesthouses. We hadden geluk (pech): weekend, hoogseizoen en Chinees nieuwjaar. Wel heel gezellig, maar veel hotels vol of niet te betalen.
Tuurlijk is het gelukt en we blijven hier 3 nachten. Lekker bijtanken en opladen voor het volgende traject.
Zondagavond rustig het centrum verkend en de avondmarkt bezocht. Heel veel handwerk is hier te koop. Heb je vijf kraampjes gezien, dan weet je ook wat de andere 100 verkopen. Ons te toeristisch. En nu eens niet alleen maar eten op straat. Er zijn heel veel restaurants. Ook kwamen we Fred, de andere Nederlander, hier weer tegen en hebben gezellig met hem de hele avond geborreld. Ja ja met bier en wijn. We waren al mooi afgekikt.

Nu, op maandag, hebben we bijna heel Luang Prabang al gezien. Diverse tempels, het schiereiland, zelfs het Nationaal Museum (het Drents Museum is mooier), diverse terrasjes en nu dan het internetcafe.
Onze was hangt ergens te drogen, dat hebben we vanochtend weg gebracht.
Morgenvroeg gaan we kijken bij een tempel waar de bevolking de monniken eten brengen (heel vroeg in de ochtend)en daarna nog een lange rustdag .... goed eten (koolhydraten stapelen), lekker lezen etc etc.
We GENIETEN hier volop.

Woensdag stappen we dan weer op de fiets. Er volgen weer een paar pittige dagen en na 4 of 5 dagen zijn we dan in de hoofdstad van Laos, Vientiane. Ook daar blijven we een paar dagen. We kijken niet te ver vooruit, maar dan zijn jullie weer op de hoogte.

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties. Truus, we hadden je al gemist (hihi) en ook de achterbuurtjes en onze fietsvrienden en familie zijn weer actief. Erik en Harma. Foto's staan er al op hoor. De volgende keer misschien meer.
Lieve groet allemaal en tot later. Vanuit een inmiddels heet Laos (>30 graden)

• 24 Januari 2012 - 11:04

Fam. Kunst:

Anke / Nico,

Gelet op de geplaatste foto's zien jullie tijdens de trip veel mooie dingen.
    Wij wensen jullie verder nog een goede en gezonde reis toe de komende weken.

Trijn / Wiebe

• 24 Januari 2012 - 11:04

Atie En Anton.:

Wiebe en Trijn gaven ons jullie adres. Leuk om iets mee te maken van jullie belevenissen. Voor ons zit er een extra tintje aan. Onze schoondachter komt uit Thayland Over een paar jaar denken ze een huis te bouwen in Chiang Mai.
    Sterkte voor de rest van de tocht en af en toe kijken we graag om een hoekje mee.

• 25 Januari 2012 - 10:04

Dries En Marg:

Hej hej. Ik zit lekker met een kopje koffie te genieten van jullie verhalen en foto's. Dit is zelfs leuk voor een verstokte Scandofiel. Inmiddels hebben wij hier een mooi laagje sneeuw en wonen we weer in een kerstkaartjeslandschap. 's Nachts tot -10 en overdag zo'n -2. Helemaal goed voor hier en het is ook moeilijk voor te stellen dat jullie daar in de pufhitte zitten. Maar wel heerlijk om te fietsen zo. Mycket nöje! Kram uit Skåne.

• 26 Januari 2012 - 12:57

Henk En Agnes:

Wauw, wat een prachtige foto's zeg!
    Helemaal leuk om jullie reisbelevenissen te volgen. Enne, het was ook afzien voor Henk hoor, m.n. na de survival...hartstikke moe om 21.00uur...hoe zou dat nou komen ;-))
    Heel veel plezier nog en lekker genieten!

• 28 Januari 2012 - 15:05

Wil En Ger:

Wat bekend, wat bekend enz. zijn de woorden van Wil wanneer zij jullie verslag leest."Tijdens het lezen gaan wij weer terug in de tijd en genieten niet alleen van het leuke verslag maar keren zelf ook weer even terug in de tijd.
    Wij hopen dat jullie de eerste twee klimdagen vanuit Luang Prabang goed hebben verteerd. Zo ja, dan kunnen jullie daarna extra genieten van een paar prachtige fietsdagen.
    Hou "alles" heel en blijf gezond.
    Groetjes

Wil en Ger
    N.B.: wij genieten op Phuket nog steeds van het prachtige weer en het warme zeewater. Komen weinig aan fietsen toe.

• 28 Januari 2012 - 18:53

Homme En Truus:

Met veel plezier jullie verslag gelezen; zo leer je nog eens iets. Hebben jullie wel goed gekeken of jullie toch niet per ongeluk RAT met noodles hebt gegeten ?
    Wat leven wij toch in weelde; goed om de slechte andere kant te lezen. Verslind de fantastische omgevingen en culturen van deze bijzondere reis.
    We verheugen ons op het volgende verslag. Wees voorzichtig; wel genieten !
    Liefs van Homme en Truus.

• 28 Januari 2012 - 20:09

Stiena En Henk:

Hoi Hoi, geweldig om jullie reisverslag te lezen. De foto's geven al een aardig beeld van wat jullie zien onderweg. Ik ben best wel een beetje jaloers. Al is het niet ons vakantieland.(Dit jaar op familiebezoek in Florida, ja echt het is geboekt.) Het is toch geweldig om al fietsend kennis te maken met de bevolking, de natuur en nog zoveel meer. Geniet van jullie reis en tot mails.
    PS; de winter/vorst gaat nu echt beginnen in Nederland. Jullie trip duurt net iets te lang, anders konden jullie ook nog finishen op "de Bonkevaart".
    groet Henk en Stiena

• 29 Januari 2012 - 14:15

Greetje:

Ha lieve Anke en Nico,
    En wij maar zuchten en steunen iedere zondagmorgen tijdens het fietsen door de modder... Nou dat is echt niet te vergelijken met jullie, volgens mij. Wat is het leuk om jullie belevenissen te lezen. Jullie schrijven zo boeiend en leuk, dat ik me waan in jullie omgeving. Nou...niet wat temperatuur betreft...het vriest hier nu overdag en het gaat deze week super hard vriezen! Mss wel schaatsen ah eind vd week! Vanmorgen heeft Henk met ons meegefietst en daarna heerlijk opgewarmd met koffie bij huize Blauw ad keukentafel. Ook gezellig.
    Jullie heel veel plezier met alles. Geniet ervan!
    Lieve groet, Greetje en David