Daar zijn we weer ! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Anke en Nico - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer ! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Anke en Nico - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer !

Door: Nico & Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Nico

29 Januari 2012 | Laos, Vangviang

Ha ha, daar zijn we weer, terug in de bewoonde wereld: Vang Vieng. Laten we beginnen, daar waar we geeindigd zijn: In Luang Prabang zijn we 3 nachten gebleven. Het was er mooi, toeristisch dat wel en na een paar dagen wilden we wel graag weer weg.
Dat is toch heel gek. Als je een paar dagen in de vrije natuur fietst en geen westerlingen ziet, dan verlang je naar de bewoonde wereld met een paar blanke gezichten. Zit je eenmaal weer tussen die toeristen, dan hebben we dat weer snel gezien en willen weer op de fiets.
We zien zo veel en krijgen het echte leven hier in Laos -naar ons idee- behoorlijk goed mee. We zien nog steeds grote verschillen tussen arm en rijk.

De twee fietsdagen na Luang Prabang waren ontzettend mooi. Een hele mooie natuur. Weer oerwoud, afgewisseld met landbouw en kleine dorpjes. Het waren ook behoorlijk pittige fietsdagen. De eerste dag 2 hele lange klimmen (16 en 21 kilometer met daartussen een afdaling van 15 km) We eindigden op ongeveer 1400 meter hoogte. Lekker fris en winderig.
De 2e dag was iets minder zwaar, maar de hele dag op en neer en weer eindigen op 1400 meter.
De 1e overnachting was behoorlijk primitief. Wel een redelijk bed. Gelukkig zijn er bananen en koekjes te koop. Aan water ook geen gebrek.
Daarna volgden twee dagen van voornamelijk afdalen: heerlijk !!!
Dan heb je een lekker rijwindje en is het nog niet zo heet. Wel merken we dat met het dalen de temperatuur flink toeneemt.
In Kasi hebben we heel luxe geslapen, juist weer in een dorpje waar je zoiets helemaal niet verwacht aan te treffen. Volgens ons komt dat omdat we op de doorgaande route van Vientiane naar China zitten. Het is de verkeersader door Laos heen. Kasi ligt ongeveer halverwege Vientiane en Luang Prabang en daardoor een goede tussenstop plaats. We zien iedere dag wel een groep Chinese ralleyriders. Die scheuren in dure auto's (bijna allemaal Westers) over de bergweggetjes. Slingerend om de traag klimmende bussen en vrachtwagens door.

Gisteren kwamen we aan in Vang Vieng. De laatste 25 kilometer enorm slecht wegdek. Balen, je ziet dan niets van de omgeving, maar bent alleen maar aan het ATB-en. En dan ineens sta je in een gigantisch toeristisch bolwerk. Het is hier een enorm groot backpackers-oord. Wij snappen er niets van. Waarom hier?? Waarschijnlijk door de mooie ligging aan de rivier. Wij hebben een accommodatie gevonden, een eindje van de drukte vandaan. Heerlijk gegeten in een restaurant aan de rivier. Een Westerse kaart. Salade en spaghetti .... njammie njammie. We blijven nog een dagje om wat uit te rusten en de ingewanden te laten bijkomen. We hebben lichte maagklachten, maar kunnen er nog wel om fietsen hoor !!
Gisteravond het stadje even ingelopen. Verschrikkelijk, die backpackers. Ze liggen op matrassen en laten zich zo bedienen door het Lao-personeel. En zuipen dat ze doen. Ben ik blij dat ik geen dochter heb die de wereld wil zien ...
Dit is echt niet onze manier van vakantie vieren. Overdag slapen ze massaal uit en laten zich vervolgens een eind verderop in de rivier gooien (kajak of autoband). Ja dat doe je dan. We zien dan ook veel jeugd met armen in mitella's of op krukken. Ach ....

Met ons gaat het goed en zo te lezen vermaken jullie je in Nederland ook wel. De airco hoeft daar in ieder geval niet aan. Wij blijven vandaag een groot deel van de dag lekker in de schaduw (internetcafe of eigen kamer), we lezen, drinken en eten wat.

Morgen, maandag (een nieuwe werkweek) vertrekken we vroeg voor een redelijk vlakke etappe van 60 kilometer naar Hin Heup. Daarna nog 2 dagen en we zijn in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Onderweg doen we nog een mooi Resort aan,, misschien nog een extra dagje relaxen.
We liggen -uiteraard- weer een beetje voor op schema. In Vientiane zullen we ook weer een paar dagen bivakkeren. Moet een erg mooie stad zijn.
Daarna stappen we over op onze 2e route: de tweestromenroute, weer terug naar Thailand. Hopelijk daar wel weer rustige weggetjes. We zullen het wel zien.
Hebben we teveel tijd over, dan kan het zijn dat we er nog een strandvakantie aan vast plakken. Ha ha, Nico en Anke niets doen aan het strand.

We houden jullie op de hoogte. Leuk dat jullie ons volgen. Blij verrast zijn we ook met de reacties uit de Krommaat. Leuk, leuk
Alle jarigen voor de komende dagen: alvast gefeliciteerd !! Jan, Leonie, Damon, Rick, Coby, Janine, Sjoertje, Roelof, Henk ..... we zullen aan jullie denken. De borrel houden we wel te goed.
Lieve groet en tot over een dag of vier !

• 29 Januari 2012 - 10:10

Pieter En Karin:

Hoi hoi, wat is het genieten om jullie reisverslagen te lezen. Misschien een idee om hier je werk van te maken? Het blijft bijzonder dat het bij jullie lekker warm is en dat we hier nu toch de winter in gaan. Ze hebben het al over boven de -10 's nachts. Misschien giet et wel oan. Jenevernow. Veel plezier en over die strandvakantie zou ik nog even goed nadenken, ik weet het niet. Blijf genieten dan genieten wij met jullie mee.

• 29 Januari 2012 - 11:01

Fenna:

Nico had je genoeg aan die twee onderbroeken? Of zijn ze al weggegooid? grn Fenna

• 29 Januari 2012 - 13:01

Bert En Fenna:

Hoi Nico en Anke,
    We volgen jullie op de voet en jullie prachtige reisverhalen worden zeer gewaardeerd door ons en zoals ik in de reacties zie, ook hier in de buurt. Wat het weer, de natuur en het avontuur betreft, kunnen we jaloers op jullie zijn, maar...... . Ik denk dat het hier ook snel anders gaat worden.
    Niet alleen de wijzen, maar vooral nu ook, komt de wind uit het oosten.
    De Friesn hebbn de gemaelen gestopt jong en dat doen ze niet so mar, se denkt dat het on giet. In dat geval houden we jullie natuurlijk ook op de hoogte.
    Goede reis verder, geniet en blijf vooral gezond en schrijven.
    Groet,
    Bert en Fenna

• 29 Januari 2012 - 15:42

Jan En Coby:

Fijn weer its van jullie te horen en dat jullie zo genieten.
    De reisverslagen zijn prachtig.
    Wij maken ons op voor de winter wat ook weer zijn charme heeft.
    Veel liefs van ons.

• 29 Januari 2012 - 20:01

Esther:

Hallo daar verweg..
    Leuk om jullie reisavonturen zo te volgen. Ik heb me aangemeld en krijg zo steeds een linkje naar jullie nieuwe verslag.
    Hier gaat het er iets minder avontuurlijk aan toe maar ook wij hebben het nodige de afgelopen week beleefd. Natuurlijk werd Steven alweer 2 en liet onze tweede niet langer op zich wachten. Afgelopen vrijdag werd Steven grote broer!! Onze prachtige dochter is om 8.13 uur in het ziekenhuis geboren. Ze heet Dian. Ze doet het prima, daarom mochten we gelukkig de volgende dag alweer naar huis.
    Genieten jullie verder van jullie reis, genieten wij van jullie verslagen en onze nieuwe spruit.
    Liefs Esther.

• 30 Januari 2012 - 23:11

Erik Harma LisaDamon:

Heeee ,Toppers ; Blij te horen dat jullie het naar de zin hebben daaro.Ook wij zijn blij als we weer een mailtje binnen krijgen, tof.Goeie rit gewenst naar vientiane, leuke patat tempel hebbe ze daar en great view vanaf de patuxai. Nu al 18 dgn geen foto,s meer van jullie te zien, klopt dit . geniet er van. groetsels van hier Laterssssssssssssssssssss.

• 31 Januari 2012 - 09:55

Joop En Ria Mijnheer:

Hallo wereldfietsers Anke en Nico,

We hebben onlangs van Jaap Vos in Gasselte gehoord dat jullie inmiddels in Thailand fietsen. We hebben met plezier en bewondering jullie avonturen op internet gevolgd. We zijn wel een beetje jaloers als we de verhalen lezen en de foto's zien....
    We zijn zelf al eens in Thailand geweest en weten dus wat jullie daar tegenkomen en ervaren. In ieder geal mooie natuur, lieve mensen en lekker eten. Uitkijken echter voor maag en ingewanden!
    We zijn benieuwd hoe het met jullie fietsen is gesteld. Uiteraard voor de reis goed in onderhoud gehad bij Jaap. Wij waren net voor jullie bij hem voor onderhoud. De Santossen houden zich vast en zeker wel goed. Zijn benieuwd welke banden jullie gemonteerd hebben voor deze (off-road) reis.
    We wensen jullie nog een hele fijne, veilige en avontuurlijke fietstocht toe met een zonnige strandvakantie. We blijven jullie wel volgen!

Veel plezier en sportieve groeten uit het zeer koude Assen (brrrrrrrr).

Joop&Ria

• 31 Januari 2012 - 10:40

De Grits:

Hoi! Wat geweldig om jullie weer te volgen, we genieten een beetje met jullie mee... Denk in Vientiane op de friendship bridge even aan ons? ;) Bijzonder toch, bij jullie zo warm en hier echt winter. Nu om half twaalf ,'s morgens, -3 en een zonnetje, heerlijk ! Wij gaan de komende tijd schaatsen. Have fun en veel liefs van ons

• 01 Februari 2012 - 18:06

Wien Beverwijk:

Hoi nico en Anke Blijf op de hoogte van jullie reis doorThailland en Laos.De verslagen geven een een goed beeld van de reis en reis ik mee met alles wat jullie wat jullie zien en beleven. Fijn op dit met jullie mee te mogen beleven. Lieve gr.Wien